CV uitdagingen in Schiedam

03 Movinniocongres Marcel Houtkamp-001Marcel Houtkamp, wethouder van onder andere mobiliteit in Schiedam heet het gehoor van harte welkom in deze oude jeneverstad en dit fraaie Wennekerpand. Hij kan niet spreken als mobiliteitsprofessional, maar wel als ervaringsdeskundige vooral opgedaan tijdens zijn woonwerkreizen tussen Schiedam en Den Haag. Zijn oplossing om minder te reizen was wethouder worden in zijn woonplaats, waarin hij dagelijks op de fiets naar het stadhuis rijdt.

Op het gebied van mobiliteit is er veel aan de hand in Schiedam. Ingezet wordt op hoogwaardig OV, vooral in het Noorden van de stad in relatie tot de bouwopgave daar. Zorgpunt is de teruglopende kwaliteit van busvervoer. Dit geeft veel geklaag in de stad en jaagt de mensen uit het OV. Dus je moet echt iets doen om deze mensen terug te laten komen. Is er wel een uitzicht? Het regulier OV kan niet aan de vraag voldoen. En de vervoersbehoefte verandert van generatie tot generatie. Vervoersaanbieders moeten vooral kijken naar de ‘last mile’ en een oplossing bieden voor vervoer op de korte afstand. Houtkamp ziet zijn gemeente vooral een rol spelen in het zeer lokale vervoer, waarin nu een succesvolle pilot loopt met het Argos Systeem (kleine elektrische voertuigen). Eigenlijk zouden vervoerders als RET en HTM dit type vervoer moeten accommoderen. Zo kun je alle expertise op dit gebied beter inschakelen. Verder kent Schiedam een stadsdistributiesysteem. Een heel ander zorgpunt is de rijksweg A4. In december wordt het traject Delft –Schiedam in gebruik genomen. Hopelijk gaat hierdoor het interne verkeer in Schiedam niet vastlopen. De belangrijkste Schiedamse wensen zijn: een basaal OV van hoge kwaliteit, het vaker rijden van de reguliere stadslijnen en tot slot duurzaam elektrisch vervoer. Vooral dat laatste is de droom van de wethouder, die daar aan toevoegt dat de raad geld voor een pilot beschikbaar heeft gesteld.

Reacties uit de zaal:

Lodewijk Lacroix, het NS station Schiedam is nu een intercitystation. Het rijk wil deze status opheffen. Hoe gaat Schiedam hiermee om? Weth: Schiedam trekt hier aan om dit te voorkomen. Stohr: heeft dit niet te veel met OV-doelmatigheid te maken in plaats van netwerk doelmatigheid? Weth: stoppen in grotere steden hoort er gewoon bij. Jaco Devilee: Zou een gemeente niet zelf met regulier OV aan de slag kunnen, bijvoorbeeld met een subsidie aan de RET? Weth: nee, want OV is de verantwoordelijkheid van de regio. Wel geven we subsidie voor gratis OV voor Schiedammers. Léon Linders: via de Europese Investeringsbank kun je goedkoper lenen, hoe wordt hierover gedacht? Lacroix: deze optie geeft de regio wel meer ruimte voor investeringen vanuit de RMDH. Echter OV is één ding. Veel geld gaat er naar beheer, onderhoud en exploitatie. Iedere extra investering geeft ook extra kosten voor beheer, onderhoud en exploitatie. De wethouder vraagt zich af hoe je uitbreidingen robuust maakt: nu pluk je uit potjes. Inbreng ervaren van ervaren vervoerders is welkom. Het is nu teveel houtje – touwtje. Jos Mens, een Schiedams inwoner: Mensen gaan brullen als het OV niet rijdt, maar ze rijden er zelf nooit in! Houtje – touwtje? Uber, Argos, etc. zijn geen houtje – touwtje oplossingen. Maar als dit alles in concessies gaat stoppen, dan gaat het fout. Dus stop de last mile niet in de concessie. Weth: ’t ja. Maar toch moeten OV bedrijven langer doorrijden. Maar ik sta wel open voor discussie buiten concessie. En ik zoek naar robuustheid. Ruth Maatman, bestuurder van een waterschap: Wat vindt u van vervoer over water? Wethouder: dat is er al. We denken ook na om dit op de grachten te organiseren. We zien vervoer over water niet als een optie, maar als een must.

Klik hier voor de presentatie van Marcel Houtkamp.