OV-trends in internationaal perspectief

05 B Eric Marc Huitema-001Eric-Mark Huitema is global leader smarter transportation bij IBM. Kijkend naar Schiedam ziet hij daar een vervoersarmoede en kijkend naar Overijssel ziet hij de houding om de crowd het te laten vertellen. Kijk je internationaal dan zie dat Sjanghai 10 jaar geleden net zo groot was als Rotterdam en nu in een generatie tijds van 2 miljoen naar 7 miljoen inwoners is gegroeid en daarbij tot de 500 honderd steden behoort met meer dan 1 miljoen inwoners. Voor deze stad is het collectief vervoer de enige oplossing. Want de kosten van CV zijn lager dan de kosten van files. In Londen is totaal organisatie van het transport bij een instituut: Transport for Londen (TfL) en de MRDH zou dit ook moeten doen. In Amsterdam zag je in 1974 de witkar en nu heb je daar Car to Go.

Drie aspecten spelen nu wereldwijd gezamenlijk een rol: instrumenteel (sensors); verbondenheid (internet of things) en intelligentie. De baten hiervan zijn: bewustzijn (het weten); anticiperen (voorspellen) en acteren (handelen, voorkomen). Dit laatste is inclusief het voorspellen van ongelukken.

Als je kijkt naar het OV dan zie je hoe het betalen van een rit heeft ontwikkeld: contant bij de chauffeur, plaatskaartje, smartcard en binnenkort smart device in combinatie met beacons. Voor het laatste kun je met veel goedkopere apparatuur uit de voeten en verkort je de instaptijden. Zo heb je nu bij het in-/uitstappen met de OV-chipkaart ongeveer 40 seconden per 10 reizigers nodig. Dit kun je inkorten tot ca. 4 seconden per 10 reizigers.

Als toekomst voor zelfrijdende busjes ziet Huitema de 3-D geprinte Berlino. Van plastic, want aanrijdingen komen niet meer voor.

Kern van de business van IBM is het bijdragen aan vervoersgemak door online voorspellen van aansluitingen en vertragingen.

 

Reacties uit de zaal.

Ron Bos: zo te horen gaat het de kant op van een tussenvorm van OV, een nieuwe modaliteit. Erik-Mark Huitema: Dit gebeurt niet alleen in de grote steden, maar ook daar buiten. Er ontstaan pools van zelfrijdende auto’s. Lex Boersma gemeente Schiedam: Wanneer kunnen wij 3-D geprinte auto’s bestellen? Huitema: Dit kan al lokaal. De printers zijn er. Auto’s worden nu al gemaakt. Vraag: wanneer ziet u auto’s zonder chauffeur? Huitema: Nu al, ga maar het Rivium (bij Kralingse Zoom). Je hebt wel vast infra nodig. Dus je zou wegen geschikt moeten maken. Lacroix: Ik waardeer je optimisme. De opgave is volgens mij de mix van zelfrijden / niet-zelfrijden. Gelderland start met een gemengde test. Hoe zie jij deze tussenfase? Huitema: Ik ken de Google groep. En ik zie twee uitersten: zelfsturend op eigen infra en deels zelf op autosnelwegen. En leg in steden dedicated wegen aan: slimme auto’s hebben slimme wegen nodig.

Klik hier voor de presentatie van Eric-Mark Huitema.